سیر تغییر شکل وجدان در برگزیده ای از آثار ادبیات نمایشی

پایان نامه
  • دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
  • نویسنده زینب آرمند
  • استاد راهنما علی پویان لطیفه سلامت
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1390
چکیده

این رساله پژوهشی است در راستای بیان مسئله وجدان در ادبیات دراماتیک و هدف اصلی از بررسی این مضمون، در حقیقت نشان دادن چگونگی تغییر شکل این مفهوم انسانی است. بر همگان مبرهن است که وجدان_ به عنوان مقوله ای که جزئی از خصوصیات آدمی است_ در هر دوره و بنابر شرایط خاص ارتکاب جرم دچار تغییر می شود؛ نشان دادن آن شرایط و چگونگی این تغییر یکی دیگر از اهداف مورد مطالعه بوده است. این مقاله با روش توصیفی _ تحلیلی و در قالب مطالعه ای کیفی به ثمر رسیده است. همچنین سوالی که به آن پاسخ داده شده است ، این مطلب است که آیا سیر این تغییر شکل ، سیری صعودی بوده است یا نزولی؟ و اینکه آیا صرفاً ماهیت آن دچار تغییر شکل شده است و همچنان وجود دارد یا خیر؟ نتایج حاصله از این مختصر، حاکی از این امر بود که با توجه به ویژگی های هر دوره، وجدان کاراکترهای خطاکار کاملاً متفاوت است و در مجموع، این تغییر شکل دچار سیری نزولی بوده است.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

سیر تحول شخصیت در آثار نمایشی اکبر رادی

ادبیات نمایشی، برخلاف جایگاه و پیشینه‌ای که در ادبیات غرب دارد، چنان‌که بایسته و شایسته باشد، در ایران مورد اقبال و توجه نویسندگان و مخاطبان ادبیات قرار نگرفته است؛ به همین سبب، مراحل رشد، تکامل و شکوفایی خود را به‌کندی طی می‌کند. این ژانر نوپای ادبی، به‌ویژه در سال‌های معاصر از قلم نویسندگان به‌نام و صاحب‌سبکی هم‌چون غلامحسین ساعدی، بهرام بیضایی و اکبر رادی، بهره برده است. در این میان اکبر راد...

متن کامل

اقتباس سینمایی از آثار غنایی ادبیات کلاسیک فارسی با تأکید بر وجوه نمایشی سندبادنامه ظهیری سمرقندی

ساخت فیلم‏های سینمایی بر اساس متون ادبیات کلاسیک فارسی با مضامین به‎روز و اجتماعی از مسائل مهمی است که از یک سو زمینه‎ی معرفی آثار ادبی را فراهم کرده و از سوی دیگر به فیلم‎های سینمایی عمق و بعدی جدی می‎بخشد. با این هدف، در این مقاله تلاش شده با در نظر گرفتن نیاز سینمای امروز ایران به ایده‏های مناسب و توجه به اقتباس از متون ادبیات کلاسیک، با رویکردی ژانری، تعامل میان ادبیات کلاسیک فارسی و سینمای...

متن کامل

از شکل گرایی تا ساختارزدایی در ادبیات

شکل گرایی روسی در اوایل قرن حاضر بجای ادبیات‘به "ادبیت" یعنی آنچه نوشته را به اثری ادبی بدل میکند پرداخت و مفهوم "آشنایی زدایی" رامطرح کرد. ساخت گرایی پراک تداوم شکل گرایی روسی بود و ساخت گرایی مدرن نیز همانند ساخت گرایی پراک وامدار نظریه سوسور است و عقیده دارد که بر نظام زبان دو محور"همنشینی"و"جانشینی"حاکم است.همه این نظریه پردازان ساختار یا نظام زبان را بطور همزمان بررسی می کنند آنان به آنچه ...

متن کامل

تاثیرات مارکسیسم بر ادبیات نمایشی ایران بامروری بر گزیده ای از آثار غلامحسین ساعدی

جامعه ایرانی با اعزام اولین دانشجویان خود به غرب و همچنین برخورد تنگاتنگ تاجران این کشور با فرهنگ غرب ، موجبات تغییری جدی را در جامعه رقم زد . این تغییر مالاً و در ابتدایی ترین قدم های خود به انقلاب مشروطه ختم شد . به وجود آمدن این تعاطی فرهنگی در کاربردی ترین شکل خود به پرسش برانگیزی های بسیاری ختم شد و توده جامعه را در بر گرفت . قلم ها ی نویسندگان ، نقال زمانه خود گشت و ادبیات و شعر به تنویر ا...

بررسی ادبیات نمایشی تعزیه در آثار عصر قاجار

تعزیه نمایشی است ایرانی که از دوران پیش از اسلام در این سر زمین وجود داشته و تا کنون نیز به رشد و حرکت خود ادامه داده است . در این حرکت به طبع فراز و فرود هایی نیز داشته است . در عصر قاجاریه که دوران اوج و شکوفایی این هنر است ما با تغییر و تحوالات بسیار در سبک اجرایی و نگارش نسخ رو به رو هستیم که این تحولات متاثر از جریانات و اتفاقات سیاسی و اجتماعی حاکم در آن دوران است . نهضت ادبی ، تاسیس مد...

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023